Det var bra frågor och funderingar, och jag har fått tillstånd att lägga ut det här - både mailet och mitt svar , där jag försöker svara på alla frågor på bästa möjliga sätt.
Såhär står det i mailet och i mitt svar :
Hej Karoline !
Klassen fungerar bra tillsammans, och jag tycker jättemycket om att jobba med dem ! Men som regel så blandar man alltid om klasserna inför årkurs 4. Det var bara nuvarande fyror som inte blandades pga av b la medicinska skäl.
Lärare som tar emot fyror upplever det också positivt att få en ny grupp att jobba med.
Klasserna nu är väldigt ojämnt fördelade när det gäller antalet tjejer / killar. Vår klass är jämn, men i 3 D går det till exempel bara 7 flickor.
Speciallärarna behöver också få bra förutsättnignar för att kunna hjälpa de barn som är i behov av extra stöd och hjälp, så de är också med i fördelningen av eleverna / klasserna.
Vi tror också att det kan uppstå konflikter mellan klasserna / grupperna ifall vi bara delar 3 klasser och låter den här klassen gå intakt tillsammans.
Därför har vi tillsammans tittat på förslag till nya grupperingar.
I fyran har man ju inte heller bara en lärare, utan man har olika lärare i olika ämnen ( för att få bästa kompetens i respektive ämne ), det betyder att man i de "vanliga" ämnena kommer att ha 2 - 3 olika lärare. Fast en klasslärare som har huvudansvaret för klasserna.
I maj är det en sk "karuselldag" när man besöker sin nya klass/klasslärare, så då måste allt vara klart. Vi hoppas att vara klara med klassindelningarna i god tid före detta.
Organisationen inför hösten är inte klar. Vi lärare har fått lämna in önskemål och ledningen tittar på det och lägger en organisation inför hösten. All info kommer ut när allt är klart.
När vi närmar oss terminsslutet kommer vi att få tillfällen för att få barnen träffas i de nya grupperingarna, genom till exempel lekar, samarbetsövningar, matteuppdrag i grupp eller liknande.
Jag har också bokat upp en heldag för alla treor i Gamla Uppsala ( torsdag 5 juni ) då alla ska få göra gammeldags kämpalekar och andra roliga uppgifter tillsammans i de nya gupperna.
När man tar emot en ny grupp i fyran jobbar man också väldigt mycket med att få ihop gruppen och man jobbar med att få alla att lära känna varandra och för att få alla att känna sig som en grupp.
Det började bli lite för pratigt i matsalen och därför valde vi att byta platser där. Man brukar byta platser i matsalen lite då och då, och hade vi haft våra platser länge så det passade bra att byta just nu. Det är också ett tillfälle för barnen att få träffas i nya konstellationer.
Hoppas att jag har kunnat ge svar på dina frågor. Är det OK ifall jag lägger ut den här informationen på bloggen, så att alla kan ta del av den ?
Med vänliga hälsningar Cina
Från : karoline.isaksson@gmail.com
Skickat : 2014-03-20 09:49:58
Till : carina.winstedt@uppsalaskolor.net;
Ämne : nya grupper
Skickat : 2014-03-20 09:49:58
Till : carina.winstedt@uppsalaskolor.net;
Ämne : nya grupper
Hej Cina,
Blev förvånad över att höra att det kommer bli nya klasser till 4:an.
Rektorn hade ju för avsikt att klassen skulle få behålla dig tom femman eftersom de fått byta klasslärare varje år.
Jag har också uppfattat att du tycker att det fungerar så väl i klassen.
- Vilka problem ser du nu i klassammansättning som gör att det är bättre att splittra klassen och att barnen återigen får nya lärare.
-Vad anser du kommer bli bättre utifrån barnens perspektiv i detta?
-Hur kommer ni att jobba med de nya klasserna och när får barnen och vi föräldrar information om vilka nya barn de ska gå med och vilka lärare de får? Vad kommer ni göra under våren för att barnen ska lära känna varandra (även de som inte går på fritids). verkar ju lite krystat att göra omplaceringar i matsalen så barnen får sitta med okända utan att berätta varför man gör det.
Har haft kontakt med Jan, men han hänvisar till er lärare.
MVH
Karoline Isaksson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar